Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти КЗ «ДНЗ № 42 ВМР»
СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
педагогічною радою КЗ «ДНЗ № 42 ВМР» Завідувач КЗ «ДНЗ № 42 ВМР»
(протокол № 1 від 30.08.2021) _____________Тетяна ЖАРКОВА
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ВНУТРІШНЮ СИСТЕМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
«ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД № 42 ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»
(нова редакція)
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 42 Вінницької міської ради» розроблено відповідно до вимог Законів України «Про освіту» (ч. 3статті 41. Система забезпечення якості освіти). Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, затверджених Наказом Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 № 01-11/71.
1.2. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти визначає порядок розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти та вивчення й оцінювання якості освітньої діяльності та якості освіти комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 42 Вінницької міської ради».
1.3. До розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу залучаються усі у часники освітнього процесу комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 42 Вінницької міської ради».
1.4. При розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освіти заклад спирається на такі принципи:
- дитиноцентризм. Головний суб’єкт, на якого спрямована освітня діяльність закладу, - дитина;
- автономія закладу освіти. Самостійність у визначення стратегії і напрямів розвитку закладу, виборі форм і методів організації освітнього процесу, які відповідають нормативно-правовим документам, Базовому компоненту дошкільної освіти;
- цілісність системи управління якістю. Єдність усіх видів освітніх впливів на здобувача дошкільної освіти, їх підпорядкованості головній меті освітньої діяльності, яка передбачає всебічний розвиток, виховання і соціалізацію особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання протягом життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності;
- постійне вдосконалення. Потреба постійного вдосконалення освітнього процесу відповідно до зміни внутрішнього та зовнішнього середовища, аналізу даних та інформації про результативність освітньої діяльності;
- відкритість і прозорість. Процедури системи забезпечення якості освітньої діяльності відкриті та зрозумілі для учасників освітнього процесу;
- гнучкість і адаптивність. Можливість відповідно до внутрішніх умов та зовнішніх впливів міняти методи управління якістю, отримувати зворотні зв’язки та різні комунікації;
- інноваційність. Здатність продукувати та впроваджувати нові, відсутні у практиці закладу ідеї, технології, методики, пов’язані із забезпеченням якості дошкільної освіти.
1.5. Метою розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- Гарантування якості освіти;
- Формування довіри громади до закладу освіти;
- Постійне та послідовне підвищення якості освіти.
1.6. Завданням внутрішньої системи забезпечення якості освіти є забезпечення якості освітньої діяльності, стабільного виконання вимог чинного законодавства в сфері дошкільної освіти, державних та галузевих стандартів освіти.
1.7. Внутрішня система забезпечення якості освіти включає такі основні складові:
- Стратегію (політики) та процедури забезпечення якості освіти;
- Систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
- систему та механізм внутрішньої системи оцінювання якості освіти та освітньої діяльності;
- оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників;
- оприлюднені критерії правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
- забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;
- створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування (у разі потреби).
1.8. Складові системи утворюють чотири напрями внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу:
- освітнє середовище закладу дошкільної освіти;
- здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду;
- фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти;
- управлінські процеси закладу дошкільної освіти.
1.9. Компоненти системи утворюють чотири напрями внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу:
- освітнє середовище закладу дошкільної освіти;
- здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду;
- фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти;
- управлінські процеси закладу дошкільної освіти.
1.10. Колегіальним органом управління закладом освіти, який визначає систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти закладу, є педагогічна рада.
1.11. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти схвалюється рішенням педагогічної ради, затверджується та вводиться в дію наказом керівника закладу.
1.12. Зміни до Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти вносяться рішенням педагогічної ради.
1.13. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти поширюється на усіх учасників освітнього процесу комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 42 Вінницької міської ради».
ІІ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ КОМПОНЕНТІВ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ
2.1. Політика та процедури забезпечення якості освіти
Політика внутрішньої системи забезпечення якості освіти визначає мету й завдання її впровадження та принципи, на яких вона будується.
Мета політики ВСЗЯО: гарантування якості дошкільної освіти здобувачів та формування довіри суспільства до закладу дошкільної освіти.
Політика забезпечення якості освіти орієнтована на:
- Партнерство у розвитку, навчанні та вихованні дітей, а також професійній взаємодії;
- Недискримінацію, запобігання та протидію булінгу (цькуванню);
- Прозорість та інформаційну відкритість діяльності ЗДО;
- Сприяння безперервному професійному зростанню педагогічних працівників;
- Справедливе та об’єктивне оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників;
- Створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;
- Забезпечення академічної свободи педагогічних працівників.
2.2. Система та механізми забезпечення академічної доброчесності
2.2.1. Система та механізми забезпечення академічної доброчесності визначається Положенням про академічну доброчесність учасників освітнього процесу комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 42 Вінницької міської ради».
2.2.2. Метою системи забезпечення академічної доброчесності є формування в закладі системи демократичних відносин між учасниками освітнього процесу на основі сукупності етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу.
2.2.3. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:
- Посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право та суміжні права;
- надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну діяльність;
- дотримання академічної доброчесності з дітьми;
- контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.
2.2.4. Порушенням академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
- самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів;
- фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
- фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
- приписування результатів колективної діяльності одній або окремим особам без узгодження з іншими учасниками авторського колективу або внесення до списку авторів навчально-методичної праці осіб, які не брали участь у створенні наукового продукту;
- публікація (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства, без належного оформлення посилань;
- обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
2.2.5. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники закладу можуть бути притягнені до такого виду академічної відповідальності:
- Відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання або кваліфікаційної категорії;
- Позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
2.3. Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти
У закладі дошкільної освіти реалізується Базовий компонент дошкільної освіти:
- Заклад дошкільної освіти здійснює освітній процес за програмами, затвердженими в установленому порядку.
- Організація освітнього процесу у закладі дошкільної освіти сприяє набуттю дитиною різних компетентностей відповідно до освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти.
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти, для впровадження додаткових організаційних форм освітнього процесу – гуртки, студії, секції (за згодою батьків та з урахуванням індивідуальних особливостей здобувачів дошкільної освіти).
У закладі дошкільної освіти здійснюється внутрішній моніторинг стану і результатів освітньої діяльності
- У закладі дошкільної освіти здійснюється аналіз стану освітньої діяльності, приймаються відповідні управлінські рішення.
У закладі дошкільної освіти забезпечено дотримання вимог до розпорядку дня та навчання, організації життєдіяльності, рухової активності дітей
- Розпорядок дня здобувачів дошкільної освіти у вікових групах відповідає гігієнічним нормам щодо тривалості сну, організації різними видами діяльності та відпочинку, у тому числі навчальних занять, тривалості перебування на свіжому повітрі, рухової активності, кратності приймання їжі.
- Гранично допустиме навчальне навантаження на здобувача дошкільної освіти у закладі дошкільної освіти відповідає віковій групі.
2.4. Критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників
2..4.1. Критерії, правила та процедури оцінювання педагогічної діяльності працівників закладу визначаються на основі наказу Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 року №17 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» (Додаток. Основні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти).
2.4.2. Індикатори оцінювання та методи збору інформації для критеріїв оцінювання визначаються відповідно додатка 2 до цього Положення. Узагальнена таблиця критеріїв, індикаторів та інструментарію для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти.
2.4.3. Процедура оцінювання педагогічної діяльності педагогічного працівника включає в себе атестацію, підвищення кваліфікації.
2.4.4. Атестація педагогічних працівників здійснюється відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН України від 06.10.2010 року №930 зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 20.12.2011 року №1473, наказом МОН України від 08.08.2013 року №1135. Атестація педагогічних працівників передбачає забезпечення розгляду матеріалів з досвіду та системи роботи педагога, вивчення необхідної документації, порівняльний аналіз результатів діяльності впродовж міжатестаційного періоду.
Оцінювання професійної діяльності педагогів відбуваються під час атестаційного та міжатестаційного періоду.
Оцінювання професійної діяльності педагогів під час атестаційного періоду.
Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація. Атестація педагогічних працівників є обов'язковою і здійснюється один раз на п'ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників.
Атестаційний період визначається навчальним роком, в який передбачена атестація педагогічного працівника. У цей період відповідно до індивідуального плану підготовки та проходження атестації здійснюється система заходів, спрямованих на комплексне оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників, яке передбачає розгляд матеріалів з досвіду роботи, вивчення необхідної документації, порівняльний аналіз результатів діяльності впродовж усього періоду від попередньої атестації. Необхідною умовою об’єктивного оцінювання є комплексний аналіз освітнього процесу, організованого педагогом, який атестується, вивчення думки батьків та колег тощо.
Характеристика діяльності педагога відповідної кваліфікації визначається відповідно до Порядку підвищення кваліфікації.
Педагог, який атестується, здійснює самоаналіз професійної діяльності за критеріями, визначеними з урахуванням критерій та індикаторів додатку 1 до Положення:
- особливості планування освітнього процесу (форми, види, зміст, ступінь самостійності);
- створення динамічного предметно-просторового розвивального середовища, спрямованого на розвиток компетентностей дітей;
- застосування сучасних технологій та методик в освітньому процесі, спрямованих на оволодіння дітьми компетентностями та наскрізними уміннями;
- створення та використання власних освітніх ресурсів;
- забезпечення умов емоційного благополуччя та комфортного перебування дітей у групі;
- створення соціальних ситуацій розвитку дитини (активізація спілкування дитини з дорослими та однолітками, розвиток мовленнєвих та комунікативних навичок);
- результативність організації освітнього процесу (динаміка розвитку базових якостей дітей);
- забезпечення власного професійного розвитку та підвищення кваліфікації (у тому числі участь у методичній роботі закладу);
- партнерська взаємодія з педагогічними працівниками
- співпраця з батьками та сприяння до зворотного зв'язку (рівень та форми залучення в освітній процес).
Діагностичний матеріал оцінювання індивідуального розвитку професійної компетентності педагога - процеси, параметри, критерії, інструменти та методи - затверджує педагогічна рада строком на п’ять років, зберігається у методичному кабінеті.
Оцінювання професійної діяльності педагогів у міжатестаційний період.
Оцінювання професійної діяльності педагогів у міжатестаційний період відбувається відповідно до Плану роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період у процесі тематичного, підсумкового, оперативного контролю.
Критерії та методи оцінювання професійної діяльності педагогів під час тематичного контролю розробляються у партнерській взаємодії з педагогами закладу з урахуванням обсягу та змісту теми вивчення. Матеріали зберігаються у методичному кабінеті.
Під час підсумкового контролю за результатами діяльності закладу за навчальний рік здійснюється анкетування педагогів з метою визначення їхніх професійних потреб, прогнозування методичної роботи, що дає змогу розробити індивідуальний проєктний план розвитку професійної компетентності для кожного педагога та окреслити пріоритети діяльності закладу на наступний навчальний рік.
Методика формування індивідуального проєктного плану розвитку професійної компетентності педагога як форма самоаналізу здійснюється відповідно до методичних рекомендацій (розроблених у закладі чи запропонованих у фахових джерелах), за потребою затверджує педагогічна рада.
Анкети педагогів для прогнозування методичної роботи та узагальнені матеріали індивідуальних проєктних планів розвитку педагогів зберігаються у методичному кабінеті.
Результатом оцінювання професійної компетентності педагога в атестаційний період є підсумки атестації відповідно до Порядку підвищення кваліфікації. Результатом оцінювання у міжатестаційний період є - визначення динаміки розвитку професійної компетентності педагога, побудова індивідуального проєктного плану розвитку професійної компетентності педагога на навчальний рік, в якому передбачена цілеспрямована методична допомога.
Документи, які засвідчують проведення процедур оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників:
- План роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період;
- Індивідуальний план підготовки та проходження атестації;
- протоколи засідань педагогічної ради, атестаційної комісії;
- накази керівника.
Метою підвищення кваліфікації педагогічних працівників є їх професійний розвиток відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти.
Щорічне підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється відповідно до статті 59 Закону України «Про освіту», постанови Кабінету Міністрів України № 800 від 21.08.2019 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» та листа Міністерства освіти і науки України № 1/9-683 від 04.11.2019 «Щодо підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників».
Щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджує педагогічна рада.
Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника впродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин.
2.5. Критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти
2.5.1. Критерії оцінювання управлінської діяльності визначаються на основі наказу Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 року №17 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» (Додаток. Основні критерії та індикатори для само оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти).
Процедура та правила оцінювання управлінської діяльності керівного складу закладу освіти визначені Типовим положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН України від 06.10.2010 року №930 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту №1473 від 20.12.11, наказом МОН від 08.08.2013року №1135.
У закладі дошкільної освіти сформовано стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності
- Програма розвитку закладу дошкільної освіти відповідає особливостям і умовам його діяльності (тип закладу, мова навчання, формування контингенту здобувачів дошкільної освіти, обсяг та джерела фінансування)
У закладі дошкільної освіти здійснюється планування роботи та відстежується результативність його діяльності
- План роботи закладу дошкільної освіти реалізує стратегію його розвитку та актуальні завдання, висвітлює всі напрямки діяльності
- Працівники закладу дошкільної освіти та батьки здобувачів дошкільної освіти залучаються до розроблення плану роботи закладу освіти
У закладі дошкільної освіти сформована й функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти
- У закладі дошкільної освіти здійснюється систематичний аналіз функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти
2.5.2. Індикатори оцінювання та методи збору інформації для критеріїв оцінювання визначаються відповідно додатка 2 до Положення. Узагальнена таблиця критеріїв, індикаторів та інструментарію для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти.
2.6. Забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу в ЗДО реалізується через процедури добору педагогічних кадрів, ініціювання перед засновником ЗДО питань щодо розвитку матеріально-технічної, навчально-методичної бази, використання інформаційних ресурсів.
Ефективність кадрової політики:
- укомплектованість кадрами, освітній рівень педагогів; рівень кваліфікації (динаміка зростання числа працівників, які пройшли курси підвищення кваліфікації); динаміка зростання професійної компетентності, категорійності;
- створення умов для постійного підвищення кваліфікації, впровадження педагогічними працівниками інновацій в освітній процес, залучення до участі педагогів у експериментальній діяльності;
- обговорення питань підвищення кваліфікації педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності;
- координування діяльності та взаємин педагогів щодо прийняття та реалізації рішень, делегування окремих функцій управління;
- формування та розвиток корпоративної культури, відображення у нормативних документах (Правила внутрішнього розпорядку, Колективному договорі).
Для якісної організації освітнього процесу у закладі дошкільної освіти забезпечуватимуться необхідні умови: матеріально-технічні, навчально-методичні; психолого-педагогічні, медико-соціальні та інклюзивної освіти (можна використати варіант, запропонований в ОКІ, див. додаток 1)
Матеріально-технічні умови. Відповідність будівлі, приміщень та території вимогам щодо безпечності, доступності, комфортності та оснащеності; дотримання вимог охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій.
Навчально-методичні умови. Створення освітнього простору групових приміщень та інших основних приміщень, яке забезпечує реалізацію завдань освітньої програми та мотивує здобувачів дошкільної освіти до оволодіння різними видами компетентності; є безпечним, доступним, комфортним.
Психолого-педагогічні умови. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації; в якому спрямована робота з надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу та організації ефективної співпраці з працівниками з питань підтримки психологічного комфорту у закладі та забезпечення емоційного благополуччя здобувачів дошкільної освіти.
Медико-соціальні умови. Забезпечення ефективного механізму медичного обслуговування здобувачів дошкільної освіти; організації системи роботи з фізичного розвитку та зміцнення здоров’я здобувачів дошкільної освіти; якісного харчування здобувачів дошкільної освіти.
Умови інклюзивної освіти. Створення освітнього середовища, в якому реалізуються права дітей з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціальна адаптація та підготовка до отримання наступного рівня освіти.
2.7. Забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти сприяє обгрунтованому прийняттю рішень та оптимізує управлінські процеси. До відповідних процедур належать:
- створення бази даних про вихованців та працівників закладу;
- використання системи електронного документообігу в ЗДО;
- використання електронних інформаційно-комунікаційних ресурсів (електронна пошта закладу, сайт ЗДО, сторінка Facebook) .
Інформація, що підлягає оприлюдненню на офіційному сайті, систематично поновлюється. Показники ефективності реалізації: відповідність вимогам Закону України «Про освіту» щодо прозорості та інформаційної відкритості закладу освіти.
2.8. Створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування (у разі потреби)
Універсальний дизайн закладу створюється на таких принципах:
- Рівність і доступність використання. Надання однакових засобів для всіх користувачів: для уникнення відособлення окремих груп населення.
- Гнучкість використання. Забезпечення наявності широкого переліку індивідуальних налаштувань і можливостей з урахуванням потреб користувачів.
- Просте та зручне використання. Забезпечення простоти та інтуїтивність використання незалежно від досвіду, освіти, мовного рівня та віку користувача.
- Сприйняття інформації з урахуванням різних сенсорних та фізичних можливостей користувачів. Сприяння ефективному донесенню всієї необхідної інформації до користувача незалежно від зовнішніх умов або можливостей сприйняття користувача.
- Припустимість помилок. Зведення до мінімуму можливостей виникнення ризиків і шкідливих випадків або ненавмисних дій користувачів.
- Низький рівень фізичних зусиль. Розрахунок на затрату незначних фізичних ресурсів користувачів, на мінімальний рівень стомлюваності.
- Наявність необхідного розміру і простору. Наявність необхідного розміру і простору при підході, під’їзді та різноманітних діях, незважаючи на фізичні параметри, стан і ступінь мобільності користувача.
ІІІ. САМООЦІНЮВАННЯ ОСВІТНІХ І УПРАВЛІНСЬКИХ ПРОЦЕСІВ ЗАКЛАДУ ТА ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
3.1. Самооцінювання як ості освітньої діяльності комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 42 Вінницької міської ради» передбачає вивчення та оцінювання освітніх та управлінських процесів закладу, тобто встановлення рівня їх якості, та ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
3.2. Метою самооцінювання є визначення рівня якості освітньої діяльності закладу та якості освіти та планування шляхів її вдосконалення.
3.3. Механізм проведення самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу розроблено на основі наказу Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 року №17 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» (Додаток. Основні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти).
3.4. Самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу здійснюється за чотирма напрямами:
1) освітнє середовище закладу дошкільної освіти:
- створення комфортних, безпечних, доступних та нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей та праці;
- створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації;
- формування інклюзивного, безпечного, розвивального, мотивуючого освітнього простору;
2) здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду:
- дотримання вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти в закладі;
3) фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти:
- Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності та якість організації освітнього процесу;
- Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників;
- Налагодження співпраці з батьками, працівниками закладу дошкільної освіти;
- методичне забезпечення закладу дошкільної освіти;
4) управлінські процеси закладу дошкільної освіти:
- наявність програми розвитку закладу та системи річного планування діяльності закладу, моніторингу виконання поставлених цілей і завдань;
- формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм;
- ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників;
- організація діяльності закладу на засадах дитиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу дошкільної освіти з місцевою громадою;
- формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.
3.5. Для оцінювання виконання (вимірювання) вимог/правил слугують:
- критерії (підстави для оцінювання);
- індикатори (показники, що відображають стан об'єктів спостереження, їх якісні або кількісні характеристики);
- методи збору відповідної інформації, яка підлягає аналізу та оцінюванню.
3.6. Самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу та внутрішньої системи забезпечення якості освіти здійснюється відповідно до критеріїв та індикаторів, наведених у наказі Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 року № 17 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» (Додаток 1. Основні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів КЗ «ДНЗ № 42 ВМР»).
Для проведення самооцінювання та визначення результатів самооцінювання використовуються таблиці: «Узагальнена таблиця критеріїв, індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу та внутрішньої системи забезпечення якості освіти» (Додаток 2 до Положення) та «Орієнтовні рівні самооцінювання якості освітньої діяльності закладу освіти» (Додаток 3 до Положення).
3.7. Під час проведення самооцінювання основними методами збору інформації є:
- опитування учасників освітнього процесу (анкетування, інтерв’ю, фокус-групове дослідження);
- спостереження (за освітнім середовищем, організацією життєдіяльності, проведенням навчальних занять);
- вивчення документації.
3.8. Самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу та внутрішньої системи забезпечення якості освіти здійснюється відповідно до моделі-графіку:
№ з/п |
Навчальний рік |
Напрям самооцінювання |
1. |
2023/2024 |
Напрям «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти» |
2. |
2024/2025 |
Напрям «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти» |
3. |
2025/2026 |
Напрям «Здобувачі дошкільної освіти» |
4. |
2026/2027 |
Напрям «Управлінські процеси закладу дошкільної освіти" |
5. |
2027/2028 |
Комплексне оцінювання за чотирма напрямами |
3.10. Самооцінювання проводиться у такі етапи:
- Підготовка до проведення самооцінювання: оформлення документації для проведення самооцінювання (наказ, форми звітів); затвердження складу робочих груп, до яких залучаються представники адміністрації закладу, педагогічні працівники, батьки та інші фахівці (за потреби); складання плану роботи робочих груп з проведення самооцінювання; визначення методів збору інформації.
- Діяльність робочої групи з проведення самооцінювання: збір та аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації.
- Узагальнення результатів самооцінювання, визначення рівня якості освітньої діяльності закладу, складання висновку про результат самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу.
3.11. Результати самооцінювання фіксуються в таблиці «Узагальнена таблиця критеріїв, індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти» (Додаток 2 до Положення).
3.12. Узагальнена інформація співставляється з вербальним шаблоном «Орієнтовні рівні самооцінювання закладу дошкільної освіти щодо дотримання вимоги/правила організації освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості» (Додаток 3 до Положення).
3.13. Висновок про результати самооцінювання містить підсумкові результати самооцінювання якості освітньої діяльності закладу за окремими напрямами, визначеними у цьому Положенні, із зазначенням:
- досягнень закладу освіти і потреб у вдосконаленні освітньої діяльності та внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- встановлених рівнів оцінювання якості освітньої діяльності закладу та ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- обговорення та оприлюднення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу;
- визначення шляхів вдосконалення освітньої діяльності закладу і вдосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- рівнів оцінювання: перший (високий); другий (достатній); третій (вимагає покращення); четвертий (низький).
3.14. Результати самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу та внутрішньої системи забезпечення якості освіти є складовою річного звіту керівника закладу.
3.15. Результати самооцінювання освітньої діяльності закладу розглядаються на педагогічній раді та оприлюднюються на сайті закладу відповідно до частини другої статті 30 Закону України «Про освіту».3.16. Шляхи вдосконалення якості освітньої діяльності закладу визначаються в річному плані роботи закладу на поточний навчальний рік наскрізно/ як план вдосконалення.
3.17. Інформація, отримана під час самооцінювання, використовується з метою:
- прийняття відповідних управлінських рішень для вдосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу;
- визначення пріоритетних напрямів удосконалення освітніх і управлінських процесів закладу;
- аналізу тенденцій в освітній діяльності закладу і коригування річного плану роботи та/або стратегії розвитку закладу (у разі потреби);
- аналізу динаміки оцінювання освітньої діяльності закладу освіти педагогічними працівниками та батьками (шляхом співставлення результатів опитування учасників освітнього процесу впродовж кількох років).
3.18. Інформація, отримана під час самооцінювання, є результатом внутрішніх моніторингів освітніх і управлінських процесів ЗДО.
Внутрішній моніторинг проводиться для відстеження стану освітньої діяльності, якості надання освітніх послуг, ефективності управлінських процесів. Механізм підготовки та проведення моніторингу визначається Порядком проведення моніторингу якості освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/34437.